Thursday, September 15, 2011

Baru ku tahu ada kubur di atas Qubah Masjid Nabawi..

SUBHANALLAH...

Diriwayatkan oleh Sheikh Al-Zubaidi:

Ada seseorang mencuba untuk menghancurkan Kubah Nabi Muhammad SAW-- kubah warna hijau di Masjid Al Nabawi (Gumbad-e-Khizra) Madinah, yang juga menjadi tanda tepat di bawahnya terdapat makam Rasulullah SAW--. Namun, ketika dia mencuba memanjat kubah tersebut untuk menghancurkannya, tiba-tiba petir dan kilat datang menghentamnya. Pendaki yang berniat jahat tersebut pun mati serta merta di tempat tersebut. Anehnya tidak ada seorang pun yang mampu mengalihkan tubuhnya dari atas Kubah tersebut!



Ia juga mengatakan bahwa seorang yang soleh dari Madinah mendengar suara dalam mimpinya, bahwa tidak ada yang dapat mengambil mayat dari atas kubah itu dan bahwa ia harus dikuburkan di sana sebagai peringatan dan pelajaran bagi orang-orang yang mungkin memikirkan berusaha untuk menghancurkan kubah itu di masa depan! Akhirnya, mereka memutuskan untuk menguburkan orang itu di sana, di atas kubah dan menutupi tubuhnya dengan kotak hijau sehingga tidak akan terlihat oleh orang.

Namun Allah SWT ingin memperlihatkan kekuasaan-Nya, bahawa yang benar itu tetap benar, dan yang salah tetap salah walaupun dipertikaikan kerana yang benar itu mengatasi yang batil.

Firman Allah bermaksud: “Dan orang yang mendustakan ayat (tanda) keterangan Kami, mereka adalah bisu dan tuli di dalam gelap gelita. Sesiapa yang Allah kehendaki, akan disesatkannya, dan sesiapa yang Dia kehendaki, akan dijadikannya atas jalan yang betul lurus.” (Surah al-An’am,ayat 39).

"Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan d0amu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan d0amu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan...kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya" Wallahua'lam.

p/s : Wallahua'lam Subhanallah, ini adalah sebuah keajaiban yangg terjadi sekitar 90 tahun yang lalu.. semoga menjadi pengajaran buat kita smua... amin...

5 comments:

mummy-who-cooks said...

Test

Kacang Manis said...

tp kan mak lang bukan Rasulullah saw dikuburkan sebelah Saidina Abu bakar kah dekat umah Saidatina Aishah dekat area Masjid Nabawi?

Edy Zaidi said...

ok dah kak lang...wah, sudah maju ni...try n error terus boleh solve prob...thumbs up!!!hehe...

btw, baru tau gak ada makam kat atas tu...thanks for sharing

mummy-who-cooks said...

EdY... jenuh juga tadi tu.. :)

mummy-who-cooks said...

Syafinaz - memang makam Rasullullah s.a.w & makam Saidina Abu Bakar r.a. ada dalam Masjid Nabawi (bawah Qubah hijau tu). Dulu masa M/lang ziarah, nampak kedua2 makam. Sekarang sedih sungguh-dah tak nampak lagi.. dah dihadang oleh rak2 AlQuran dan di pagar. Sebabnya, 99.99% kaum wanita melalak-melolong kat kawasan situ - sesuatu amat salah disisi agama. Sepatutnya kita hendaklah merendahkan suara kita apabila berdoa & 'berbicara' dgn Rasullullah s.a.w.